3 600.00 zł
Waga | 2 kg |
---|---|
Cykl | Tyrani 20-tego wieku |
Technika | litografia warsztatowa |
Edycja | 9/10 |
Rok | 2020 |
Wymiary | 70 x 100 cm |
Sygnatura | Piotr Panasiewicz, 9/10, Dolina poległych |
Na stanie
Dolina Poległych: praca powstała w czasie zamieszania czy Franco powinien być pochowany razem z żołnierzami walczącymi w wojnie domowej w Hiszpani, czy nie? Ostatecznie został usunięty z grobowca tzw. Dolina Poległych.
Litografia warsztatowa wykonana w tradycyjnej technice odbitki z kamienia litograficznego na kremowym papierze Hahnemuhle 220 gram
Fragment wywiadu z artystą
Reporter: No tak, ale w dzisiejszych czasach, kiedy mamy do dyspozycji komputery, niemal doskonały druk, to już jest prehistoria. Taki anachronizm. Nie musimy polerować kamienia, mamy nowoczesne drukarki.
Piotr Panasiewicz: Tylko że to nie jest to samo. To tak jak jechać drogą alfa romeo spiderem z lat siedemdziesiątych. Czujesz każdy oddech tego auta. Każde dotknięcie gazu, otwarcie przepustnicy, powietrze świszczące w silniku, zgrzyt skrzyni biegów, drewnianą kierownicę. W nowoczesnym samochodzie jesteś cały obudowany plastikiem i nie słyszysz nic. Oczywiście jest to komfort, jakość. Ja raczej sobie cenię to co jest bliżej człowieka. Litografia wbrew pozorom jest niepodrabialna. Bo te same prace wydrukowane cyfrowo i z kamienia, to jednak jest różnica. Dla mnie ogromna. Ja traktuję litografię jako rodzaj malarstwa. Z technik graficznych jest to forma malarstwu najbliższa. Ona te wszystkie uczucia malarskie przenosi na kamień. Litografia była też bardzo ceniona przez malarzy. Uprawiali ją Renoir, Matisse, Munch, Chagall, Picasso, Toulouse-Lautrec. A z Polaków choćby Wyspiański czy Wyczółkowski. Zachowały się listy Karola Frycza, malarza i wybitnego scenografa, w których pisał, że litografia ustawiła mu malarstwo. Litografia powoduje to, że musisz ograniczyć ilość kolorów. Oczywiście ich mieszanie daje kolejne barwy. Ale operowanie podstawowymi kolorami uczy tego, że czasami oszczędność w sztuce i skupienie się na formie, uczy nowego spojrzenia. Wyczółkowski pisał, że dla niego litografia była bardzo wartościowym bodźcem.
Urodził się w 1963 r. w Krakowie. Studia na Wydziale Budownictwa Lądowego Politechniki Krakowskiej (1982-84). Studia na Wydziale Grafiki ASP Kraków (1985-91). Dyplom w Pracowni Litografii u prof. Romana Żygulskiego. Od 1990 roku pracuje w Pracowni Litografii ASP w Krakowie, gdzie jest kierownikiem. Zajmuje się grafiką warsztatową, a także malarstwem i grafiką projektową. Odbył stypendia litograficzne w Paryżu i Lipsku.
ISOIS Sp. z o.o.
00 – 511 Warszawa, ul. Nowogrodzka 31, Polska
REGON: 382378426, NIP: 7010903204, KRS: 0000767954