Blue train

3 750.00 

Informacje dodatkowe

Waga2 kg
Cykl

Tyrani 20-tego wieku

Technika

litografia warsztatowa

Edycja

6/10

Rok

2020

Wymiary

70 x 100 cm

Sygnatura

Piotr Panasiewicz, 6/10, Blue train

Na stanie

Inne prace tego artysty:

Dodatkowe informacje:

Blue Train – Tito, który był uwielbiany w całych Bałkanach, dzięki specjalnemu pociągowi Blue Train mógł poruszać się swobodnie po całej Jugosławi. Korzystał ze starej Austro-węgierskiej sieci kolejowej, dzięki której docierał do najtrudniej dostępnych terenów Jugosławii. Odwiedzał np. niedostępne tereny górskie, gdzie nigdy nie pojawił się tak ważny gość! Dzięki Blue Train, Tito przez całe swoje życie powiększał swoją popularność podróżując tym tajemniczym pociągiem pancernym.

Litografia warsztatowa wykonana w tradycyjnej technice odbitki z kamienia litograficznego na kremowym papierze Hahnemuhle 220 gram

Fragment wywiadu z artystą

Reporter: No tak, ale w dzisiejszych czasach, kiedy mamy do dyspozycji komputery, niemal doskonały druk, to już jest prehistoria. Taki anachronizm. Nie musimy polerować kamienia, mamy nowoczesne drukarki.

Piotr Panasiewicz: Tylko że to nie jest to samo. To tak jak jechać drogą alfa romeo spiderem z lat siedemdziesiątych. Czujesz każdy oddech tego auta. Każde dotknięcie gazu, otwarcie przepustnicy, powietrze świszczące w silniku, zgrzyt skrzyni biegów, drewnianą kierownicę. W nowoczesnym samochodzie jesteś cały obudowany plastikiem i nie słyszysz nic. Oczywiście jest to komfort, jakość. Ja raczej sobie cenię to co jest bliżej człowieka. Litografia wbrew pozorom jest niepodrabialna. Bo te same prace wydrukowane cyfrowo i z kamienia, to jednak jest różnica. Dla mnie ogromna. Ja traktuję litografię jako rodzaj malarstwa. Z technik graficznych jest to forma malarstwu najbliższa. Ona te wszystkie uczucia malarskie przenosi na kamień. Litografia była też bardzo ceniona przez malarzy. Uprawiali ją Renoir, Matisse, Munch, Chagall, Picasso, Toulouse-Lautrec. A z Polaków choćby Wyspiański czy Wyczółkowski. Zachowały się listy Karola Frycza, malarza i wybitnego scenografa, w których pisał, że litografia ustawiła mu malarstwo. Litografia powoduje to, że musisz ograniczyć ilość kolorów. Oczywiście ich mieszanie daje kolejne barwy. Ale operowanie podstawowymi kolorami uczy tego, że czasami oszczędność w sztuce i skupienie się na formie, uczy nowego spojrzenia. Wyczółkowski pisał, że dla niego litografia była bardzo wartościowym bodźcem.

Piotr Panasewicz

Piotr Panasiewicz

Urodził się w 1963 r. w Krakowie. Studia na Wydziale Budownictwa Lądowego Politechniki Krakowskiej (1982-84). Studia na Wydziale Grafiki ASP Kraków (1985-91). Dyplom w Pracowni Litografii u prof. Romana Żygulskiego. Od 1990 roku pracuje w Pracowni Litografii ASP w Krakowie, gdzie jest kierownikiem. Zajmuje się grafiką warsztatową, a także malarstwem i grafiką projektową. Odbył stypendia litograficzne w Paryżu i Lipsku.

Podaj nam swój e-mail. Skontaktujemy się w sprawie tego dzieła, tak szybko, jak to możliwe.