Past and future

3 600.00 

Informacje dodatkowe

Waga2 kg
Technika

litografia warsztatowa

Edycja

4/10

Rok

2021

Wymiary

70 x 100 cm

Sygnatura

4/10, Piotr Panasiewicz, Past and future

Na stanie

Inne prace tego artysty:

Dodatkowe informacje:

Past and Future – artysta wielokrotnie spędzał wakacje w Jugosławii, wspomina czasy z dzieciństwa z latach 70-tych. Po czasach Tito pozostały dziwne budowle, pomniki socjalistycznej Jugosławii. Obecnie niszczeją, opuszczone i zaniedbane, wrastają w krajobraz. Są pozostałością minionej epoki.

Litografia warsztatowa wykonana w tradycyjnej technice odbitki z kamienia litograficznego na kremowym papierze Hahnemuhle 220 gram

Fragment wywiadu z artystą

Reporter: No tak, ale w dzisiejszych czasach, kiedy mamy do dyspozycji komputery, niemal doskonały druk, to już jest prehistoria. Taki anachronizm. Nie musimy polerować kamienia, mamy nowoczesne drukarki.

Piotr Panasiewicz: Tylko że to nie jest to samo. To tak jak jechać drogą alfa romeo spiderem z lat siedemdziesiątych. Czujesz każdy oddech tego auta. Każde dotknięcie gazu, otwarcie przepustnicy, powietrze świszczące w silniku, zgrzyt skrzyni biegów, drewnianą kierownicę. W nowoczesnym samochodzie jesteś cały obudowany plastikiem i nie słyszysz nic. Oczywiście jest to komfort, jakość. Ja raczej sobie cenię to co jest bliżej człowieka. Litografia wbrew pozorom jest niepodrabialna. Bo te same prace wydrukowane cyfrowo i z kamienia, to jednak jest różnica. Dla mnie ogromna. Ja traktuję litografię jako rodzaj malarstwa. Z technik graficznych jest to forma malarstwu najbliższa. Ona te wszystkie uczucia malarskie przenosi na kamień. Litografia była też bardzo ceniona przez malarzy. Uprawiali ją Renoir, Matisse, Munch, Chagall, Picasso, Toulouse-Lautrec. A z Polaków choćby Wyspiański czy Wyczółkowski. Zachowały się listy Karola Frycza, malarza i wybitnego scenografa, w których pisał, że litografia ustawiła mu malarstwo. Litografia powoduje to, że musisz ograniczyć ilość kolorów. Oczywiście ich mieszanie daje kolejne barwy. Ale operowanie podstawowymi kolorami uczy tego, że czasami oszczędność w sztuce i skupienie się na formie, uczy nowego spojrzenia. Wyczółkowski pisał, że dla niego litografia była bardzo wartościowym bodźcem.

Piotr Panasewicz

Piotr Panasiewicz

Urodził się w 1963 r. w Krakowie. Studia na Wydziale Budownictwa Lądowego Politechniki Krakowskiej (1982-84). Studia na Wydziale Grafiki ASP Kraków (1985-91). Dyplom w Pracowni Litografii u prof. Romana Żygulskiego. Od 1990 roku pracuje w Pracowni Litografii ASP w Krakowie, gdzie jest kierownikiem. Zajmuje się grafiką warsztatową, a także malarstwem i grafiką projektową. Odbył stypendia litograficzne w Paryżu i Lipsku.

Podaj nam swój e-mail. Skontaktujemy się w sprawie tego dzieła, tak szybko, jak to możliwe.