Wystawa Idy Karkoszki Let’s watch

mariot
Galeria malarstwa i sztuki współczesnej Limited Edition

Ida Karkoszka – Let’s watch 

Wystawa

27 października – 23 listopada 2023, lobby Warsaw Marriott Hotel oraz online: https://limitededition.pl/). Wstęp wolny.

Oprowadzanie kuratorskie:

Lobby Warsaw Marriott Hotel

13.11.2023, godz. 18:30

Wstęp wolny

Organizatorzy

Galerii Sztuki Współczesnej Limited Edition (https://limitededition.pl/)

Warsaw Marriott Hotel (https://www.warsawmarriott.pl/)

Kurator: Paweł Brylski 

Photo: Igor Haloszka, Michał Szymel, Andrzej Skowron, Maciej Domagalski, Paweł Sudoł Video: Maciej Domagalski, Paweł Sudoł 

Partnerzy: SMGP, Różne Rzeczy, Everest, Aerial Shots PawelSudol.com

Patroni medialni: Artinfo.pl, Art in Warsaw, Polish Masters of Art

Ekspozycja

“Tworząc te rzeźby myślałam o relacji międzygatunkowej, oraz o wpływie naszych egocentrycznych, krótkowzrocznych działań na otoczenie i środowisko. Od początku wiedziałam, że będą na nas patrzyły z góry – milczący świadkowie sądu ostatecznego, pod który na własne życzenie zostajemy poddani.” 

~ Ida Karkoszka

 

Autor zdjęć Paweł Sudoł

Tekst kuratorski

PAWEŁ BRYLSKI

Kurator wystawy. Autor tekstów i twórca wystaw, członek ZAiKS. Doświadczenie zdobywał w najważniejszych instytucjach kultury i sztuki w Polsce, m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. „Let’s watch” jest jego drugą wystawą zrealizowaną wspólnie z Idą Karkoszką.

 

Rzeźby oglądają świat i tropią ludzkie ślady. Kruk, świnia i szczur mają szersze spojrzenie, widzą ziemię z lotu ptaka, z powierzchni gruntu i z zakamarków ukrytych w głębi. Milcząca obecność przedstawicieli natury wydobywa dramaturgię i melancholię otoczenia. Zwierzęta wyglądają posągowo, ale Ida Karkoszka wyrzeźbiła je z lekkiej żywicy akrylowej, żeby dały się umieścić na dachach budynków, hałdach odpadów lub w korycie wyschniętej rzeki. Na wystawę w warszawskim hotelu Marriott składają się rzeźby, prace video i fotografie będące zapisem rocznej wędrówki artystki i jej rzeźb po miejscach naznaczonych destrukcyjnym działaniem człowieka.

„Let’s watch” to wystawa postapokaliptyczna. Ruiny, zgliszcza, bezludne pejzaże są mroczną wizją przyszłości. Zdjęcia na pograniczu dokumentalistyki i abstrakcji opowiadają o ludzkim wynaturzeniu, nadużywaniu zdobyczy cywilizacji, bezmyślnym niszczeniu planety, które w efekcie może doprowadzić do rozłożonego w czasie zbiorowego samobójstwa gatunku nazywanego człowiekiem rozumnym. Twórczość Idy Karkoszki jest jednocześnie waleczna i poetycka, a katastrofa w jej ujęciu ma w sobie tyle grozy, co piękna. Zwierzęta kulturowo definiowane jako złowróżbne i nieczyste emanują wewnętrznym spokojem i zdystansowaną mądrością.

Do rzeźb Idy Karkoszki pasują słowa „szlachetna prostota i spokojna wielkość”, którymi Johann Joachim Winckelmann określał sztukę antyczną w środku nadpobudliwego estetycznie baroku. Rzeźby Idy Karkoszki potrafią się podobać, jednak przypadanie do gustu to ostatnie, o co w nich chodzi. Dla Idy Karkoszki rozwiązywanie problemów rzeźbiarskich i podejmowanie wyborów estetycznych nie jest celem samym w sobie, to jedynie środki do osiągnięcia celu, który wyznacza sobie poza polem sztuki. Ida Karkoszka używa rzeźb interwencyjnie, jest artystką zaangażowaną społecznie i ekologicznie, swoją twórczością stawia rachunki za bezmyślne zło i pisze jego historię.

Żeby osiągnąć cel Ida Karkoszka opuszcza bezpieczną przestrzeń muzeum czy galerii. Zacierający granice między sztuką i życiem Marcel Duchamp, słynny z przeniesienia pisuaru do galerii sztuki i nadania mu tytułu „Fontanna”, myślał również o geście zwrotnym, wzajemnym (le ready-made réciproque), postulując „użycie Rembrandta jako deski do prasowania”. Ida Karkoszka tworzy formalne arcydzieła nie dla celów estetycznych, lecz po to, żeby ich używać jako narzędzia do zmiany nawyków. Materią, w której rzeźbi Ida Karkoszka nie jest wyłącznie żywica akrylowa, tkanina czy aluminium. Artystka przede wszystkim przekształca schematy myślenia.

Tytuł wystawy brzmi jak zaproszenie do oglądania rzeźb, ale to one obserwują i oceniają. Odwrócenie ról to jeden ze środków artystycznych stosowanych przez Idę Karkoszkę do ożywienia odczuwania i myślenia w świecie cierpiącym na kryzys empatii i wyobraźni. Odwróceniu zdają się też ulegać role dzieła i otoczenia. Nowoczesne wystawiennictwo wypracowało oszczędne w środkach, minimalistyczne wnętrze, którego idealnym wcieleniem jest white cube pozwalający w niezakłócony sposób na ekspozycję formy dzieła i pełne wybrzmienie jego znaczeń. Białe, szlachetne, milczące rzeźby Idy Karkoszki kierują wzrok na otoczenie, jego formy i sensy.

Świnia, kruk i szczur patrzą z dachu ikonicznego wieżowca na rozpościerające się wokół biznesowe i komunikacyjne centrum Warszawy, a zdjęcia rumowisk kontrapunktują prestiżowe wnętrza warszawskiego hotelu Marriott. Budynek ukończony w 1989 r. szybko stał się tłem nowego krajobrazu społecznego, erupcji dóbr, które wypełniały deficyty, obiecywały przyszłość opartą o pojęcia sukcesu, postępu i wzrostu bez pytania o ukryte koszty. Choć wystawa obywa się bez słów, jest wymownym komentarzem, i mimo braku postaci ludzkich, jest to praca głęboko humanistyczna, zbiorowy portret człowieka, jego możliwości kreacyjnych i destrukcyjnego potencjału jego wytworów.

Ida Karkoszka jest absolwentką Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Napędem jej twórczości jest niezgoda wobec bezdusznej, zinstytucjonalizowanej przemocy. Artystka staje w obronie słabszych i krzywdzonych, jest szczególnie wrażliwa na los zwierząt. Charakterystyczne dla jej twórczości są realistyczne sylwetki zwierząt, które angażuje do zmieniania świata. Chętnie opuszcza wnętrza galeryjne, żeby nadać rzeźbom społeczny rezonans.

 

IDA

IDA KARKOSZKA (ur. 1985)

Artystka własnoręcznie wciąga rzeźbę konia na szlak do Morskiego Oka na znak sprzeciwu wobec niewolniczego wykorzystywania pracy zwierząt w turystyce. Organizuje publiczne zbiórki futer, żeby symbolicznie zwrócić je właścicielowi, a dwumetrowy posąg lisa z ogonem uszytym z martwych istot tworzy po to, żeby zatrzymać hodowlę zwierząt futerkowych. Przed świętami przemierza centra handlowe z rzeźbą owcy z metkami marek modowych wszytymi w miejsce runa i przypomina, że kompulsywne zakupy są jednym z ważniejszych źródeł zaśmiecenia planety. Wreszcie wędruje przez rok po rumowiskach świata z rzeźbami jako milczącym apelem o zmianę nawyków, jeżeli nie chcemy do końca zrujnować miejsca, któremu zawdzięczamy życie.

Ida Karkoszka dorastała w środowisku artystycznym, ale jej wczesne zainteresowania krążyły wokół nauk przyrodniczych. Widziała siebie nie tyle w sztuce, co w weterynarii lub chirurgii, zawodach, które dają realny wpływ na ratowanie życia. Choć ostatecznie skończyła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni Profesora Antoniego Janusza Pastwy z aneksem u Profesor Hanny Jelonek, jej wczesne intuicje zdefiniowały późniejsze wybory artystyczne, wpłynęły na cielesną, witalną tematykę prac i zdecydowały o postrzeganiu miejsca i zadań artystki w świecie jako osoby zabierającej publicznie głos, walczącej z niesprawiedliwością i dążącej za pomocą sztuki do zmiany destrukcyjnych postaw i praktyk.

Ida Karkoszka korzysta z tradycji europejskiej sztuki przedstawiającej. Rzeźby Idy Karkoszki przywołują sylwetki zwierząt, które służą artystce do walki z masowymi, dotykającymi najczęściej niewinne ofiary zjawiskami na styku władzy i systemowej przemocy. Artystka jest postrzegana jako rzeczniczka i sojuszniczka zwierząt, gdyż większość jej prac była włączana w walkę z bestialstwem usprawiedliwianym przez kulturowe normy. Prace Idy Karkoszki były pokazywane między innymi w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Artystka brała udział w wystawach zbiorowych w Studio Cannaregio w Wenecji i w Centrum Marka Rothko w Daugavpils. Jej prace znajdują się w kolekcji British Museum i w kolekcjach prywatnych.

NAGRODY, WYRÓŻNIENIA:

  • 2015 stypendium m.st. Warszawy
  • 2010 pierwsza nagroda Youth na międzynarodowym kongresie medalierów FIDEM
  • 2008 pierwsze miejsce w konkursie na rzeźbę roku zorganizowanym przez OW ZPAP
  • 2008 pierwsze miejsce w konkursie na rzeźbę IV kwartału
  • 2008 roku zorganizowanym przez OW ZPAP

WYBRANE WYSTAWY:

  • 2023 wystawa zbiorowa „Niech szyją! Współczesna polska rzeźba uszyta”, CSW Znaki Czasu, Toruń
  • 2022 wystawa autorska „Bestiariusz”, Pracownia Wschodnia, Warszawa
  • 2022 akcja z Bartkiem Kiełbowiczem „Have we done enough”, Warszwa
  • 2022 wystawa zbiorowa „Nowa duchowość”, Centrum Marka Rothko, Daugavpils
  • 2022 wystawa zbiorowa „Niech szyją! Współczesna polska rzeźba uszyta”, Studio Cannaregio, Wenecja
  • 2021 wystawa zbiorowa „Manifest na rzecz lepszego życia”, Galeria Salon Akademii, Warszawa
  • 2021 wystawa autorska „Till it’s gone”, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
  • 2020 wystawa zbiorowa „Coś wspólnego” Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa
  • 2020 wystawa zbiorowa, 9. Triennale Młodych w Orońsku „Póki my żyjemy”, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
  • 2020 wystawa autorska „Wystawa której nikt nie zobaczy”, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko
  • 2019 akcja „Role się odwróciły” trasa do Morskiego Oka, Zakopane

O projekcie Let’s watch humans die:

Wystawa “Let’s watch” jest pierwszą publiczna odsłoną projektu artystki pod tytułem „Let’s watch humans die…” tworzonym na przełomie 2019 i 2020 roku. Projekt był serią fotografii, przedstawiających rzeźby świni, kruka i szczura w roli obserwatorów katastrof stworzonych przez współczesne, konsumpcyjne społeczeństwo w różnych miejscach w całej Polsce. 

Praca koncepcyjna przekształciła się w multidyscyplinarny projekt rzeźbiarsko fotograficzny „Let’s watch humans die” będący opowieścią o wędrówce trójki zwierząt po Polsce. Współpraca między mną a fotografami, operatorem drona i technikami była często niebezpieczną przygodą. Przez rok dokumentowaliśmy przykre skutki ludzkiej działalności.”

~Ida Karkoszka

Autorzy zdjęć: Andrzej Skowron, Igor Haloszka, Michał Szymel, Maciej Domagalski i Paweł Sudoł.

Wszystkie zdjęcia z projektu “Let’s watch humans die” można obejrzeć na Instagramie artystki.

Edycje kolekcjonerskie

„Do rzeźb Idy Karkoszki pasują słowa „szlachetna prostota i spokojna wielkość”, którymi Johann Joachim Winckelmann określał sztukę antyczną w środku nadpobudliwego estetycznie baroku. Rzeźby Idy Karkoszki potrafią się podobać, jednak przypadanie do gustu to ostatnie, o co w nich chodzi. Dla Idy Karkoszki rozwiązywanie problemów rzeźbiarskich i podejmowanie wyborów estetycznych nie jest celem samym w sobie, to jedynie środki do osiągnięcia celu, który wyznacza sobie poza polem sztuki. Ida Karkoszka używa rzeźb interwencyjnie, jest artystką zaangażowaną społecznie i ekologicznie, swoją twórczością stawia rachunki za bezmyślne zło i pisze jego historię.”

~ Paweł Brylski

Dla mediów

Rzeźba Idy Karkoszki patrzy na panoramę stolicy z krawędzi dachu warszawskiego Hotelu Marriott!

Na dachu Hotelu Marriott w Warszawie zainstalowano rzeźbę Idy Karkoszki, która przedstawia trójkę zwierząt: świnię, kruka i szczura, spoglądających na panoramę stolicy. Instalacja jest zapowiedzią nowej wystawy organizowanej przez Galerię Limited Edition i Warsaw Marriott Hotel. Ten nieoczywisty tandem po raz kolejny podejmuje współpracę w celu promocji polskiej sztuki. Wystawa Idy Karkoszki pt.“Let’s watch” zostanie otwarta jeszcze w październiku.

Będzie to pierwsza publiczna odsłona projektu artystki pod tytułem „Let’s watch humans die…” z 2020 roku. Projekt był serią fotografii, przedstawiających te same zwierzęta w roli obserwatorów katastrof stworzonych przez współczesne, konsumpcyjne społeczeństwo w różnych miejscach w całej Polsce. Rzeźby były również prezentowane w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku jako „Wystawa, której nikt nie zobaczy” w trakcie trwania pandemii.

Tworząc te rzeźby myślałam o relacji międzygatunkowej oraz o wpływie naszych egocentrycznych, krótkowzrocznych działań na otoczenie i środowisko. Od początku wiedziałam, że będą na nas patrzyły z góry – milczący świadkowie sądu ostatecznego, pod który na własne życzenie zostajemy poddani. – mówi artystka – Praca koncepcyjna przekształciła się w multidyscyplinarny projekt rzeźbiarsko fotograficzny „Let’s watch humans die” będący opowieścią o wędrówce trójki zwierząt po Polsce. Wraz z Igorem Haloszką, Michałem Szymelem, Andrzejem Skowronem, Maciejem Domagalskim i PawłemSudołem dokumentowaliśmy przykre skutki ludzkiej działalności.

WYSTAWA “LET’S WATCH”

Artystka Ida Karkoszka oraz kurator wystawy Paweł Brylski tym razem zainstalują rzeźby w hotelowym lobby, w centrum stolicy. Na wystawę w warszawskim hotelu Marriott składają się autorskie odlewy rzeźb w aluminium i w brązie, rzeźby z żywicy akrylowej, prace video oraz fotografie będące zapisem rocznej wędrówki artystki i jej rzeźb po miejscach naznaczonych destrukcyjnym działaniem człowieka.

Tytuł wystawy brzmi jak zaproszenie do oglądania rzeźb, ale to one obserwują i oceniają.Odwrócenie ról to jeden ze środków artystycznych stosowanych przez Idę Karkoszkę do ożywienia odczuwania i myślenia w świecie cierpiącym na kryzys empatii i wyobraźni. -mówi Paweł Brylski, kurator wystawy – Do rzeźb Idy Karkoszki pasują słowa „szlachetna prostota i spokojna wielkość”, którymi Johann Joachim Winckelmann określał sztukę antyczną w środku nadpobudliwego estetycznie baroku. Dla Idy Karkoszki rozwiązywanie problemów rzeźbiarskich i podejmowanie wyborów estetycznych nie jest celem samym w sobie, to jedynie środki do osiągnięcia celu, który wyznacza sobie poza polem sztuki.

ORGANIZATORZY O WSPÓŁPRACY

Iwona Staroszczyk z Galerii Limited Edition wyraziła swoją wdzięczność wobec Hotelu Marriott za otwartość i zrozumienie dla projektu “Let’s watch” Idy Karkoszki: W porównaniu z innymi instytucjami, z którymi prowadziłam rozmowy o współpracy, Hotel Marriott okazał się być absolutnie bezkonkurencyjnym. Z kolei rzeźby prezentowane na wystawie z powodzeniem odnajdują się w każdym otoczeniu, czy to dach, czy lobby 5-gwiazdkowegohotelu, czy wysypisko śmieci, bo są obiektywnie dobre. Stąd wybór padł na Karkoszkę.

Zdecydowałem się na współpracę z Galerią Limited Edition, ponieważ chciałbym, aby Hotel Marriott nie był postrzegany tylko jako zwykły hotel ale także miejsce, w którym można prezentować i promować polskich artystów – mówi Darek Oleksiak, Managing Director Warsaw Marriott Hotel – pomysł umieszczenia rzeźby pani Karkoszki na dachu hotelu był natyle oryginalny, że zwyczajnie nie mogłem odmówić.

RZEŹBY KARKOSZKI

Ida Karkoszka na pytanie o wybór drogi twórczej w którymś z wywiadów powiedziała […]Mam jakąś pierwotną więź z materią i bryłą przestrzenną. Jak pracuję w bryle łączę się z niąi materializuję emocje…W projekcie “Let’s watch” celowo wybór padł na wykonanie wizerunków zwierząt mających złe konotacje w świadomości ludzi. Karkoszka dokonuje inwersji. Wiadomo kto jest opresyjny. Dzięki talentowi potrafiła w aluminium, brązie i żywicy akrylowej przekazać widzom wrażliwość zwierząt i ich umiejętność zrozumienia powagi sytuacji w zestawieniu z niszczycielską działalnością człowieka, bezmyślnie dewastującego środowisko. – mówi Wiesława Wideryńska, historyczka sztuki – W pracy rzeźbiarza oddanie cech fizycznego podobieństwa jest bardzo ważne ale niewystarczające. Istotne jest oddanie emocji modela.Jeśli to się uda, mamy do czynienia z obiektem mającym znamiona dzieła sztuki. I takie są rzeźby Idy Karkoszki.

IDA KARKOSZKA

Jest rzeźbiarką angażującą się w problematykę ekologiczną i społeczną. Autorka m.in głośnej akcji protestacyjnej – wciągania rzeźby konia na drodze do Morskiego Oka,artystycznych komentarzy funkcjonowania branży futerkowej, zatrucia Odry, czy wycinki drzew w Puszczy Białowieskiej. Punktuje nierówności społeczne, walczy o prawa zwierząt.Eksponowanie namacalnego medium jakim jest rzeźba w przestrzeni publicznej jest jej narzędziem do wyrażania emocji. Zmusza nim do refleksji i dialogu.Rzeźby Karkoszki były prezentowane na wielu ważnych wystawach m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Studio Cannaregio w Wenecji oraz w Centrum Marka Rothko w Daugavpils. Jej prace znajdują się w kolekcji British Museum.

WERNISAŻ

Wernisaż wystawy Let’s watch odbędzie się 26 października 2023 (czwartek) o godzinie18:30 w lobby Warsaw Marriott Hotel oraz online na stronie galerii (https://limitededition.pl/).Wystawa potrwa do 23 listopada 2023 roku. W ramach wystawy planowane są oprowadzania kuratorskie. Wstęp wolny.ORGANIZATORZY Galerii Sztuki Współczesnej Limited Edition (https://limitededition.pl/)Warsaw Marriott Hotel (https://www.warsawmarriott.pl/)

PARTNERZY

SMGP, Różne Rzeczy, Everest, Aerial Shots PawelSudol.com

PATRONI MEDIALNI

Artinfo.pl, Art in Warsaw, Polish Masters of Art