Premiera książki Józefa Wilkonia
„Ach te Baby”
17. Warszawskie Targi Sztuki
Arkady Kubickiego, Warszawa
- Dzieła
- Ekspozycja
- Relacja zdjęciowa
- Materiały filmowe
- Dla mediów
Materiały filmowe
Tak powstawała okładka do książki artystycznej Józefa Wilkonia "Ach te Baby"
Dla mediów
“Ach te Baby” – Książka artystyczna prezentująca akt w malarstwie Józefa Wilkonia
Autor: Józef Wilkoń
Autorka wywiadu: Iwona Staroszczyk
Wydawnictwo: Media Rodzina
Patron medialny: Dobre Wnętrze
Książka artystyczna “Ach te Baby” Józefa Wilkonia ukazała się w limitowanej edycji kolekcjonerskiej liczącej 100 egz. Zawiera wysokiej jakości reprodukcje aktów kobiecych, które powstały przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii. Malując palcem na tablecie, Autor stworzył imponujący zbiór obrazów ukazujących piękno kobiecego ciała. Każdy egzemplarz książki jest numerowany i sygnowany ręcznie przez Artystę. Zawiera dodatkowo jedną oryginalną grafikę kolekcjonerską w specjalnym etui.
Książka ukazała się nakładem wydawnictwa Media Rodzina i miała swoją premierę w trakcie 17. Warszawskich Targów Sztuki w Arkadach Kubickiego 13 października 2019. Drugie wydanie, adresowane do szerokiego kręgu odbiorców, będzie mieć swoją inaugurację w grudniu 2019 r.
Integralną częścią książki jest wywiad Iwony Staroszczyk z Mistrzem, który wprowadza nas w świat aktu w malarstwie Józefa Wilkonia. Został on z uznaniem przyjęty przez wydawnictwo Media Rodzina, które opublikowało wiele książek ilustrowanych przez Artystę, m. in. “Pana Tadeusza”, Księgę dżungli”. “Jak dla mnie – ale to są słowa amatora – ten wywiad jest pionierski. I to jest najważniejsze. Następcy będą musieli potykać się o niego (…)” – mówi Bronisław Kledzik – dyrektor Media Rodziny
Tradycja książek artystycznych ma swoją długą historię. Artyści zajmują się tworzeniem książek od stuleci, a w obecnej formie od początku XX wieku. Wiele z nich stworzyli najwybitniejsi mistrzowie pędzla, jak np. Henri Matisse, Pablo Picasso czy Joan Miró.
“Zdecydowaliśmy się na tę formułę w celu udostępnienia sztuki ludziom poza formalnym kontekstem galerii – powiedziała Iwona Staroszczyk. – Józef Wilkoń jest otwarty na różne techniki, które odważnie wykorzystuje. Po wielu etapach jego twórczej drogi i artystycznych przemian, tym razem maluje palcem na tablecie, docierając również do młodszych pokoleń, które z entuzjazmem jego sztukę przyjmują i oglądają. Jest to fenomen, być może nawet na skalę światową, wart mocnego zaznaczenia zarówno na rynku sztuki, jak i na rynku wydawniczym. Stąd koncepcja połączenia tych dwóch światów – wydania dzieła sztuki i artystycznie zaprojektowanej książki. Twórczość własna staje się tematem przewodnim, a nie tylko ilustracją”.
Główną inspiracją projektu jest więc postać samego Józefa Wilkonia – wybitnego artysty, który zaskakuje odbiorców i rozkochuje w swojej twórczości coraz to nowe pokolenia miłośników sztuki. Wilkoń powraca do aktu po ponad sześćdziesięciu latach, zawierając w publikowanej serii obrazów całe swoje twórcze doświadczenie:
“Biegłość warsztatowa, śmiały rysunek, swoboda i mistrzostwo kreski kreują smukłe ciała kobiece pełne subtelnej zmysłowości. Sposób budowania formy, wypełnianie kształtów kolorem, operowanie światłem powodują iż czujemy ciepło i gładkość skóry malowanych postaci. Niektóre akty ukazane zostały w wielkim skrócie, nieomalże jak znak wyłaniający się z czarnego tła. Inne niepozbawione narracji i atrybutów dnia codziennego, zachwycają poetyką prostoty i harmonii. Są rodzajem autowidoków zapamiętanych przez twórcę. Nie do końca pozostają wytworem wyobraźni Artysty, mogą być z powodzeniem odbiciem sylwetek realnych kobiet mających spory wpływ na emocjonalne życie Józefa Wilkonia, który jak sam mówi, erotykę wiąże z boskim aktem stworzenia dalekim od grzesznych konotacji.” – Wiesława Wideryńska.
Edycja kolekcjonerska jest dostępna wyłącznie w Galerii Limited Edition (www.limitededition.pl). Wydanie drugie można będzie nabyć w księgarniach krajowych.
Wydawnictwo Media Rodzina
Media Rodzina należy do czołowych wydawnictw książek adresowanych dla dzieci i młodzieży. Powstało w 1992 r., a jego założycielami byli Amerykanin Robert Gamble i Bronisław Kledzik. Do tej pory wydało ok. tysiąca tytułów, w tym wiele bestsellerów, m. in. „Harry’ego Pottera”, „Baśnie” braci Grimm, „Baśnie i opowieści” Hansa Ch. Andersena, „Opowieści z Narnii” C.S. Lewisa. W dorobku edytorskim wydawnictwa znajdują się też popularne książki adresowane do rodziców, psychologów i nauczycieli, np. „Inteligencja emocjonalna” D. Golemana, noblistów: D. Kahnemana „Pułapki myślenia”,” Zachowania niepoprawne” R.H. Thalera. Wiele książek Media Rodziny zdobią ilustracje wybitnych artystów, m. in. A. Borne’a, R. Innocentiego, J. Wilkonia.
Galeria Limited Edition
Galeria Sztuki Limited Edition to internetowa galeria sztuki współczesnej skupiająca czołowych przedstawicieli polskiej i międzynarodowej sceny artystycznej. W ofercie galerii znalazły się prace mistrzów malarstwa, Pabla Picassa, Paula Klee, Salvadora Dalego, Marca Chagalla, Joana Miró; rodzimych klasyków, Józefa Wilkonia, Janusza Stannego Beatę Czapską, Andrzeja Fogtta, Tadeusza Dominika; oraz młodych artystów o ugruntowanej pozycji w Polsce i na całym świecie m.in. Marcina Ryczka, Paula Bika, Tomasza Górnickiego.
Misją galerii jest promocja starannie wyselekcjonowanych prac – malarstwa, grafiki i fotografii kolekcjonerskiej w zgodzie z najnowszymi trendami rynku sztuki oraz nowoczesnymi technologiami. Jako jedna z pierwszych w Polsce podjęła się organizacji wystaw całkowicie wirtualnych – łączących profesjonalne zaplecze merytoryczne z powszechną dostępnością.