Na pewnym etapie życia, gdy człowiek osiągnie sukces zawodowy, nagle rodzi się pytanie co właściwie chciałby robić. Gdy odnajdujesz w sobie to coś, rozpoczyna się wielka wewnętrzna przemiana prowadząca do osiągnięcia zupełnie nowej jakości życia zawodowego, które nagle łączy się z życiem prywatnym, a mianowicie do spełnienia poprzez przekucie pasji na wymierne korzyści. Jedną z najpiękniejszych rzeczy w życiu jest kochanie swojej pracy. Kochać pracę oznacza tyle, że nie liczysz godzin spędzonych nad swoim projektem, ponieważ daje on możliwość wewnętrznego rozwoju, realizacji, intelektualnej pożywki. Jest po prostu częścią twojego życia i chcesz to robić już zawsze. Ale to dopiero początek dalekiej podróży, wymagającej odwagi do zmian, niepewności finansowej, ton wiedzy do przyswojenia.

 

I tu właśnie zaczyna się historia naszej przemiany, która doprowadziła do powstania Galerii Sztuki Dostępnej Limited Edition, udostępniającej dzieła największych artystów sztuki współczesnej i świetnie rokujących artystów sztuki najnowszej szerszemu gronu odbiorców.

 

Kilka lat wcześniej zakochaliśmy się w grafice, nie mając jeszcze świadomości, że wyjdziemy z nią do ludzi. Powtarzalność prac ale i umiejętność potwierdzenia ich autentyczności  sprawiła, że możemy patrzeć na linoryty Picasso w sypialni, drzeworyty Kandinskiego w salonie czy litografie Chagalla w korytarzu, bo zwyczajnie limitowana  ale jednak większa czy też kolejna edycja danego dzieła, a może po prostu sygnowana z płyty sprawia, że grafiki Picasso czy Dalego są dostępne dla każdego z nas.

 

Kiedy już decyzja o udostępnieniu wielkich nazwisk XX wieku szerszemu gronu odbiorców zapadła, spędziliśmy setki godzin zgłębiając tajniki grafiki, ale wciąż brakowało nam pewności siebie w zakresie wiedzy praktycznej. Surfując po Internecie miesiącami natrafiliśmy przypadkiem na pewne magiczne miejsce w Paryżu, w dzielnicy Montparnasse - mekce artystów.

 

Powstało ono w roku 1880 roku, zostało stworzone przez drukarza Emile Dufrenoy.

 

W latach trzydziestych do siedemdziesiątych XX wieku Michard Printing Company wykorzystywało studio do druku map geograficznych.

 

W 1976 miejsce to zostało przejęte przez legendarne, nieistniejące już wydawnictwo - Mourlot Printing Studio.

 

Fernand Mourlot (1895-1988) i jego bracia skutecznie doprowadzili do odrodzenia litograficznej sztuki w Paryżu pomiędzy dwoma wojnami światowymi. Pracowali oni z takimi artystami jak Matisse, Picasso, Miró, Dubuffet, Braque, Chagall, Giacometti, Léger, Cocteau, Calder i wieloma innymi wielkimi nazwiskami XX wieku.

 

Dziś dawne Mourlot nazywa się Idem Paris. Wyjątkowość tego miejsca podkreśla fakt, że jest prawdopodobnie ostatnim tej wielkości miejscem na świecie zajmującym się wydawaniem litografii zgodnie z tradycyjnymi metodami.

 

Postanowiliśmy zobaczyć atelier Idem Paris na własne oczy. Udało nam się nawiązać kontakt ze wspaniałą osobą, która je prowadzi – Patrice Forestem. Patrice jest duszą i opiekunem wydawnictwa. Artyści, którzy tam pracują, znajdują się jakby pod jego skrzydłami i opieką. Jest niezwykłym człowiekiem. Bije od niego czyste dobro a zarazem siła niezbędna do prowadzenia tak wyjątkowego miejsca. Patrice nie pozwala zapomnieć o sztuce litografii wbrew wszechogarniającego nas natłoku druków masowych, które nie mają żadnej wartości artystycznej.

 

Byliśmy w Paryżu we wrześniu 2012 roku. Celem naszej wizyty było szkolenie z technik graficznych, procesu powstawania matryc i odbitek, rozpoznawania papieru i wiele innych. To, co tam zobaczyliśmy, przeszło nasze najśmielsze oczekiwania.

 

Patrice wyznaczył Mathilde, artystę rzeźbiarkę, na przewodnika naszej podróży po dawnych i nowych czasach wydawnictwa. Mathilde jest osobą niezwykle piękną i skromną. Jej młodość wprowadza do Idem Paris nowego ducha współczesności ale nie wbrew, lecz zgodnie z filozofią wydawnictwa.

 

W czasie szkolenia poznaliśmy wielu innych wspaniałych artystów, którzy pracują w wydawnictwie, wykonując grafiki z kamieni litograficznych, metalowych matryc i plików graficznych.

 

Wyobraźcie sobie studio w Montparnasse, w którym nieistniejące już atelier Mourlot wykonywało grafiki używając do tego historycznych pras litograficznych, spod których wyszło tak wiele największych, współczesnych dzieł sztuki. Obecnie Idem Paris kontynuuje tradycję, wydając grafiki artystów sztuki najnowszej. 

 

David Lynch tworzy w Idem ParisLitografia Ellsworth Kelly

 

Wyobraźcie sobie te niezwykłe, zabytkowe maszyny drukarskie, na których artyści wykonują dzieła sztuki. Tego typu maszyny w obecnych czasach można spotkać zazwyczaj w muzeach.

 

Maszyna litograficznawnętrze Idem Paris

 

Wyobraźcie sobie Pabla Picassa, Henriego Matisse’a, Joana Miró czy Marca Chagalla, przygotowujących matryce graficzne, z których inni artyści zatrudnieni w wydawnictwie wykonywali odbitki graficzne na tychże maszynach.

 

zdjęcie Picassa na korkowej tablicy w Idem Parisstare litografieStare litografie II

 

Wyobraźcie sobie ogrom tego magicznego miejsca, które ma 15tys stóp umieszczonych na kilku piętrach:

 

korytarz w Idem Paris

 

Wyprawa do Idem Paris zaowocowała zgłębieniem naszej wiedzy na temat grafiki artystycznej, ale przede wszystkim poznaliśmy wspaniałych ludzi, wielkich artystów i pasjonatów, którzy nie poddają się przeciwnościom dnia dzisiejszego i każą pamiętać o grafice artystycznej w jej najbardziej wartościowej formie i wydaniu. Okazała się wielką przygodą, która miała na nas ogromny wpływ ugruntowując naszą miłość i pasję do grafiki, edycji limitowanej i sztuki współczesnej w ogóle. Była wielką inspiracją, którą pragniemy podzielić się z Wami. Mamy nadzieję, że staniecie się częścią naszej podróży w przeszłość ale i teraźniejszość, doceniając grafikę artystyczną wykonywaną przez artystów między innymi przecież po to, aby cieszyć nasze oczy, serca i dusze.

 

Artyści drukarze przy pracyArtyści drukarze przy pracy II